субота, 25 листопада 2023 р.

10 ПОРАД БАТЬКАМ, ЯК ПІДВИЩИТИ НАВЧАЛЬНУ МОТИВАЦІЮ ДИТИНИ

 


 Мотивація (з лат. «movere» — «рухати») — це бажання і готовність людини щось робити. Це те, що рухає нас, спонукає виконувати певні завдання і йти до поставленої мети

В процесі навчання ключове значення мають два види мотивації — внутрішня і зовнішня.

☘️В основі внутрішньої навчальної мотивації лежить пізнавальний інтерес, прагнення дитини отримувати нові знання і навички.

☘️ Зовнішня навчальна мотивація зумовлюється зовнішніми чинниками, наприклад, заохоченням з боку дорослих (дозвіл пограти в комп'ютерні ігри після виконання домашніх завдань, обіцянка купити іграшку/дорогий гаджет, якщо будуть гарні оцінки в кінці семестру). Але, як правило, цей вид мотивації короткостроковий і ненадійний. Адже, коли дитина досягне обіцяного, вона перестане вчитися.

Як же допомогти дитині підвищити мотивацію до навчання?

Перше: З’ясувати причини, чому дитина відмовляється вчитися.

Часто причинами можуть бути перевтома, конфлікт з однокласниками чи сварки в родині. Усунувши ці фактори і створивши сприятливу атмосферу в родині, ми зробимо суттєвий крок до підвищення інтересу дитини до навчання. Якщо причина лежить глибше або ви не можете її знайти, зверніться до психолога, який допоможе розібратися в ситуації, що виникла та дасть поради.

☝Друге: Підтримувати допитливість.

Насамперед дуже важливо не задушити витоки внутрішньої мотивації, коли  дитина намагається пізнавати й досліджувати світ, ставить батькам багато запитань.

Якщо загасити цю природну дитячу допитливість («Не лізь!», «Не заважай!», «Відчепись!»), потім, у шкільні роки, змінити це буде дуже важко. 

Детально й терпляче відповідайте на запитання дитини, таким чином ви  сформуєте в неї установку, що процес пізнання нового — це цікаво, і що ви, як батьки, це заохочуєте.

❗Не забувайте показувати позитивне ставлення до школи і навчального процесу, адже дитина має бачити, що батьки високо оцінюють роль освіти. 

❗Будьте обережні у висловлюваннях про педагогів і предмети. 


Третє: Враховувати індивідуальні особливості дитини, її вподобання.

Доцільно батькам стежити за тим, куди тягнеться природна мотивація дитини, що її цікавить. Дитина має відчувати себе повноцінним учасником навчального процесу, до думок і почуттів якого прислухаються, а не ігнорують. 

Дозволяйте дитині змінювати свої уподобання та захоплення, шукати себе в різних формах і різновидах діяльності. Допомагайте школяру знайти зв’язок між навчанням у школі і його інтересами.

Четверте: Допомогти дитині сформувати навички навчальної діяльності.

Навчіть дитину вчитися, допоможіть опанувати вміння знаходити, запам’ятовувати, застосовувати знання. Розвивайте критичне мислення дитини, привчайте до самоконтролю. 

Допоможіть дитині навчитися правильно розподіляти свій час і навантаження, адже під час підготовки доводиться на якісь завдання і предмети виділяти більше часу, на якісь — менше. Це допоможе школяру стати більш організованим і продуктивним.


П'яте: Давати простір для самостійності та креативності.

Доцільно батькам створювати умови, за яких дитина може зробити завдання сама і допомагати тільки, коли вона попросить. Також дозволяйте дитині проявляти творчість, експериментувати. Не наполягайте на зразку, приймайте різні варіанти дій та рішень.

Шосте: Створювати ситуації, в яких помилки є нормою, частиною процесу засвоєння знань (частиною досвіду, гри, необхідною умовою для того, щоб навчитися)

Вчіть дитину перетворювати будь-яку помилку в засіб розвитку, а не привід для звинувачень. Адже коли ми сваримо дитину за помилки, в неї з’являється страх невдачі, що може стати першим кроком на шляху до демотивації.

Сьоме: Хвалити дитину за її зусилля.

Дитині важливо знати, що всі її зусилля помічаються батьками

Восьме: Не критикувати, не порівнювати з іншими.

Замість того, щоб допомогти, батьки часто сварять дитину за погані оцінки або ставлять у приклад інших, більш успішних дітей. Така поведінка — помилка батьків. Адже дитина починає думати, що в центрі вашої уваги — лише її досягнення, а не вона сама. До того ж, порівнюючи дитину з іншими, ми підриваємо її самооцінку і змушуємо думати, що вона гірша за інших.

Дев'яте: Підтримувати під час невдач.

У випадку невдачі проявіть свою любов і розуміння. Якщо дитина відстала від навчального процесу чи не може розібратися в якійсь темі, допоможіть їй (якщо знаєте цю тему і можете пояснювати спокійно) або знайдіть репетитора, який зможе якісно пояснити теми і зацікавити дитину предметом.

Десяте: Дозувати навантаження.

Обов’язково дотримуйтеся балансу між навчанням і відпочинком дитини. Не допускайте надмірного навантаження, оскільки саме воно часто стає причиною спаду інтересу до процесу отримання знань. 

✔Пам’ятайте, що дитина фізично не зможе приділяти достатньо часу навчанню, якщо її день буде розписаний по хвилинах і вона не зможе відпочивати від занять.

Тому подбайте про те, щоб школяр мав достатньо часу для відпочинку, захоплень і спілкування з друзями.👌

Немає коментарів:

Дописати коментар

Інформаційно-просвітницьке заняття: "Злочин і кара"

 Психолог ліцею, Катерина Плакса,протягом тижня провела для учнів 8–9 класів інформаційно-просвітницьке заняття «Злочин і кара».