Мотивація (з лат. «movere» — «рухати») — це бажання і готовність людини щось робити. Це те, що рухає нас, спонукає виконувати певні завдання і йти до поставленої мети
В процесі навчання ключове значення мають два види мотивації — внутрішня і зовнішня.
☘️В основі внутрішньої навчальної мотивації лежить пізнавальний інтерес, прагнення дитини отримувати нові знання і навички.
☘️ Зовнішня навчальна мотивація зумовлюється зовнішніми чинниками, наприклад, заохоченням з боку дорослих (дозвіл пограти в комп'ютерні ігри після виконання домашніх завдань, обіцянка купити іграшку/дорогий гаджет, якщо будуть гарні оцінки в кінці семестру). Але, як правило, цей вид мотивації короткостроковий і ненадійний. Адже, коли дитина досягне обіцяного, вона перестане вчитися.
Як же допомогти дитині підвищити мотивацію до навчання?
☝Перше: З’ясувати причини, чому дитина відмовляється вчитися.
Часто причинами можуть бути перевтома, конфлікт з однокласниками чи сварки в родині. Усунувши ці фактори і створивши сприятливу атмосферу в родині, ми зробимо суттєвий крок до підвищення інтересу дитини до навчання. Якщо причина лежить глибше або ви не можете її знайти, зверніться до психолога, який допоможе розібратися в ситуації, що виникла та дасть поради.
☝Друге: Підтримувати допитливість.
Насамперед дуже важливо не задушити витоки внутрішньої мотивації, коли дитина намагається пізнавати й досліджувати світ, ставить батькам багато запитань.
Якщо загасити цю природну дитячу допитливість («Не лізь!», «Не заважай!», «Відчепись!»), потім, у шкільні роки, змінити це буде дуже важко.
Детально й терпляче відповідайте на запитання дитини, таким чином ви сформуєте в неї установку, що процес пізнання нового — це цікаво, і що ви, як батьки, це заохочуєте.
❗Не забувайте показувати позитивне ставлення до школи і навчального процесу, адже дитина має бачити, що батьки високо оцінюють роль освіти.
❗Будьте обережні у висловлюваннях про педагогів і предмети.
☝Третє: Враховувати індивідуальні особливості дитини, її вподобання.
Доцільно батькам стежити за тим, куди тягнеться природна мотивація дитини, що її цікавить. Дитина має відчувати себе повноцінним учасником навчального процесу, до думок і почуттів якого прислухаються, а не ігнорують.
Дозволяйте дитині змінювати свої уподобання та захоплення, шукати себе в різних формах і різновидах діяльності. Допомагайте школяру знайти зв’язок між навчанням у школі і його інтересами.
☝Четверте: Допомогти дитині сформувати навички навчальної діяльності.
Навчіть дитину вчитися, допоможіть опанувати вміння знаходити, запам’ятовувати, застосовувати знання. Розвивайте критичне мислення дитини, привчайте до самоконтролю.
Допоможіть дитині навчитися правильно розподіляти свій час і навантаження, адже під час підготовки доводиться на якісь завдання і предмети виділяти більше часу, на якісь — менше. Це допоможе школяру стати більш організованим і продуктивним.
☝П'яте: Давати простір для самостійності та креативності.
Доцільно батькам створювати умови, за яких дитина може зробити завдання сама і допомагати тільки, коли вона попросить. Також дозволяйте дитині проявляти творчість, експериментувати. Не наполягайте на зразку, приймайте різні варіанти дій та рішень.
☝Шосте: Створювати ситуації, в яких помилки є нормою, частиною процесу засвоєння знань (частиною досвіду, гри, необхідною умовою для того, щоб навчитися)
Вчіть дитину перетворювати будь-яку помилку в засіб розвитку, а не привід для звинувачень. Адже коли ми сваримо дитину за помилки, в неї з’являється страх невдачі, що може стати першим кроком на шляху до демотивації.
☝Сьоме: Хвалити дитину за її зусилля.
Дитині важливо знати, що всі її зусилля помічаються батьками
☝Восьме: Не критикувати, не порівнювати з іншими.
Замість того, щоб допомогти, батьки часто сварять дитину за погані оцінки або ставлять у приклад інших, більш успішних дітей. Така поведінка — помилка батьків. Адже дитина починає думати, що в центрі вашої уваги — лише її досягнення, а не вона сама. До того ж, порівнюючи дитину з іншими, ми підриваємо її самооцінку і змушуємо думати, що вона гірша за інших.
☝Дев'яте: Підтримувати під час невдач.
У випадку невдачі проявіть свою любов і розуміння. Якщо дитина відстала від навчального процесу чи не може розібратися в якійсь темі, допоможіть їй (якщо знаєте цю тему і можете пояснювати спокійно) або знайдіть репетитора, який зможе якісно пояснити теми і зацікавити дитину предметом.
☝Десяте: Дозувати навантаження.
Обов’язково дотримуйтеся балансу між навчанням і відпочинком дитини. Не допускайте надмірного навантаження, оскільки саме воно часто стає причиною спаду інтересу до процесу отримання знань.
✔Пам’ятайте, що дитина фізично не зможе приділяти достатньо часу навчанню, якщо її день буде розписаний по хвилинах і вона не зможе відпочивати від занять.
Тому подбайте про те, щоб школяр мав достатньо часу для відпочинку, захоплень і спілкування з друзями.👌
Немає коментарів:
Дописати коментар